Uit berekeningen van het Centraal Planbureau bleek half december dat het pensioenakkoord helemaal niet tot verbeteringen zou leiden. Daarom komt een wending in de pensioenonderhandelingen zoals in alle media groot werd vermeld, niet onverwacht: Het gaat om het afschaffen van de rekenrente in ruil voor onzekerheid van het pensioen. Maar is dat wel een verstandige uitruil?

Het laten vervallen van de rekenrente maakt het uitvoeren van het huidige pensioenstelsel met pensioentoezeggingen onuitvoerbaar en dat betekent het einde ervan. Dat is ook precies de bedoeling van de politiek en regering, want dan worden we met de veel slechtere beschikbare premieregeling opgescheept. Dit alleen om de insolvabele verzekeraars te helpen aan een nieuw verdienmodel met pensioenen. En om de overheid veel premiekosten te laten besparen, terwijl de pensioenen bij de opbouw en de uitbetaling jaarlijks variabel worden. Dat moeten wij niet willen als deelnemers en gepensioneerden. De Europese Pensioenrichtlijn steunt ons daarin.

Lees hier meer.

Het grote nieuws in De Telegraaf van vandaag 26 februari 2020: voorzitters van werknemers, werkgevers en minister Koolmees hebben een geitenpaadje gevonden om de vastgelopen discussie over de pensioenen weer vlot te trekken waarbij de rekenrente opnieuw bekeken gaat worden.

Lees hier het artikel.

“Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”

Koepel Gepensioneerden: blij met realiteitszin pensioenonderhandelaars
De kans op een succesvolle uitwerking van het pensioenakkoord neemt fors toe nu minister Koolmees van Sociale Zaken en de voorzitters van werknemers en werkgevers inzien, dat het star vasthouden aan een lage rekenrente een heilloze weg is. Dat het loslaten van die lage rekenrente leidt tot minder harde toezeggingen over de toekomstige pensioenuitkering is een logisch gevolg daarvan. De aanpassing van ons pensioenstelsel vraagt om realiteitszin bij alle betrokkenen.

20200222 Wonen en Zorg voor ouderen

Er is een groot tekort aan geschikte woningen voor ouderen, blijkt uit diverse onderzoeken. Nederland is momenteel niet in staat om de groeiende groep ouderen voldoende te faciliteren in hun huidige en toekomstige woon-, welzijns- en zorgbehoeften.

Wat de problemen op het gebied van wonen en zorg voor ouderen zijn en wat daar aan wordt en kan worden gedaan, leest u in dit artikel van de commissie Zorg, Welzijn en Wonen.

 

pensioen label op een pot gevuld met geld en kopie 99079e014505143c

Op dit moment is het in Den Haag redelijk stil rondom het onderwerp Pensioenen. Er zijn in laatste weken in de Tweede Kamer in ieder geval geen belangrijke debatten gevoerd over dit onderwerp. Maar “achter de schermen” wordt wel degelijk hard gewerkt aan de uitwerking van het nieuwe pensioenakkoord.

Lees hier meer.

Op 29 januari heeft de voorzitter van de NBP Willem Schuddeboom een brief gestuurd aan Minister Koolmees (Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, viceminister-president)
 
De drie onderwerpen zijn:
  1. Beleggingen in derivaten door beroeps- en andere pensioenfondsen,
  2. Aandelenkapitaal en ledenrekeningen bij beroeps- en andere pensioenfondsen,
  3. Twee arresten van de Hoge Raad over het karakter van een pensioenaanspraak of -recht.

Lees hier de brief.

 

Bij de voorbereiding voor onze procedure wordt door ons bestuur veel documenten gelezen uit de tijd ter voorbereiding van de huidige Pensioenwet die op 1 januari 2007 in werking trad. Het zijn kamerstukken uit de periode van 2005 en 2006. De vragen uit Tweede Kamerstuk 30 413, nr.15 (Regels betreffende de Pensioenwet) tonen veel van de huidige gebreken in onze pensioenwetgeving duidelijk aan.

Daarin vraagt het CDA het volgende: "Waarom is in de wet voor deze CDC-systemen niets opgenomen? De leden van de CDA-fractie denken dat dit nodig is. Hoe staat de regering daar tegenover? Waaronder moeten deze CDC-systemen gerangschikt worden? Hoe beoordeelt de regering de stelling dat juist bedrijven die een DB-systeem voor hun personeel wensen, kiezen voor een CDC-regeling om zo te kunnen voldoen aan de internationale accountantsregels? Kan een CDC-regeling gezien worden als een DC-regeling voor de werkgever en een DB-regeling voor de betrokken deelnemer? Wat vereist een CDC- regeling meer m.b.t. sturing dan een DC-regeling aangezien de sponsor niet extra aangesproken kan worden? Graag zien zij een reactie van de kant van de regering."

Lees hier meer.

De dekkingsgraden bij Nederlands grootste bedrijfstakpensioenfondsen zijn in het laatste kwartaal van 2019 gestegen. Dat betekent dat veel pensioenen in 2020 niet hoeven te worden gekort. Dat meldt onder andere de NOS. Dat is goed nieuws, maar na jaren van stilstand is indexatie nog steeds ver weg. Dat moet veranderen.

Lees hier meer.

De commissie Zorg, Welzijn en Wonen van Koepel Gepensioneerden heeft haar Meerjarenplan en Werkplan 2020 opgesteld. In de plannen is een aantal hoofdtaken en focuspunten vastgelegd. De kwaliteit van de derde levensfase is het thema van de werkzaamheden van de commissie in 2020. Lees het werkplan hier.

Nieuwsbrief van de Stichting Pensioenbehoud van 20 januari 2020

De pensioenpolder zegt hard aan het werk te zijn in de stuurgroep en de klankbordgroep waarin ook de nieuwe Koepel van Gepensioneerden mag meepraten. Meebeslissen lijkt mij niet te verwachten. Er komt maar weinig naar buiten op wat lekberichtjes na, maar die zeggen inhoudelijk weinig over de stand van zaken. Dat gebeurt achter gesloten deuren, want we mogen niet weten welke standpunten er worden ingenomen. Alleen de FNV biedt soms wel duidelijkheid. Op de FNV website staat sinds 16 januari een bericht van Harrie Lindelauff en die mededeling biedt hoop voor deelnemers en gepensioneerden die voor behoud van ons sociale zekerheidsstelsel zijn. De samenvatting van de tekst luidt als volgt.

Lees hier verder.